A přece poletí
Letecký balón se nad Plzní poprvé vznášel v roce 1874. První letadlo létalo nad Malesicemi v roce 1910 a šlo o první úspěšný let v celém Království českém. A první letoun domácí, československé výroby odstartoval z borského letiště 27. dubna 1919.
Aktivity pro chytré hlavy:
Přečtěte si vyprávění o tom, jak vypadaly počátky letectví v Plzni, a zkuste si udělat jednoduchý kvíz.
Lidé od nepaměti obraceli oči k nebi a přáli si létat jako ptáci. Není proto divu, že se pokoušeli vyrobit všelijaké létající stroje a že nejrůznější letecké show přitahovaly pozornost davu.
První taková show, kterou mohli Plzeňané obdivovat, se konala téměř sto let po startu prvního balónu ve Francii. Předvedl ji tehdy francouzský pilot Henry Beudet, který se 8. října roku 1874 před několika tisíci diváky vznesl horkovzdušným balónem. Dle dobového svědectví vystoupal do úctyhodné výšky a kynul nadšeným davům pod sebou. Protože byl zároveň akrobatem, neměl pod balónem tradiční koš, ale hrazdu. Na té během letu údajně předváděl krkolomné cviky. Díky nádhernému počasí a úplnému bezvětří přistál téměř na tom samém místě, odkud odstartoval. Atraktivní podívanou včetně plnění balónu horkým vzduchem Francouz zopakoval ještě o tři dny později. Vše se odehrálo na plzeňské střelnici.
I další velká letecká show proběhla ve francouzském provedení. A šlo vlastně o premiéru celostátního významu. Přestože se slavný inženýr Jan Kašpar vznesl se svým letadlem již o měsíc dříve (16. dubna 1910), první opravdový let proběhl v Plzni. Pražské „České aviatické družstvo“ pro tuto příležitost od města Plzeň pronajalo v Malesicích louku s hangárem. Poté zajistili a zaplatili francouzského pilota i s letadlem a v květnu roku 1910 uspořádali letecký den. Letadlo Farman ovšem z Francie nepřiletělo, nýbrž bylo dovezeno vlakem rozložené na součástky. V hangáru jej pod vedením pilota Henriho Jullerota a mechanika Sartoriho sestavili členové jeho týmu a na 22. května nachystali první start. Zmařilo jej větrné počasí, a tak se let před 5000 nadšenými diváky uskutečnil až 26. května. První let trval skoro 15 minut, druhý kvůli silnému větru minut pět. Pilotování bylo tehdy oceňováno jako velký sportovní výkon a „vzduchoplavba“ patřila do sportovní rubriky novin.
Třetí leteckou událostí nejen v dějinách Plzně, ale i v dějinách československého letectví byl start prvního letadla domácí konstrukce. V leteckém areálu na Borech (kam bylo letiště přestěhováno již v říjnu roku 1910) byl v listopadu a prosinci roku 1918 dle projektu inženýra Oldřicha Hallera a pod patronací spolku leteckých nadšenců „Bohemia Plzeň“ postaven letoun Bohemia B-5. Na jeho konstrukci se podílela řada plzeňských firem – např. plechy na trup letounu dodala známá instalatérská firma J. K. Rudolfa, což nebylo nic neobvyklého, neboť tato firma nedělala pouze instalatérské práce. Záběr jejích aktivit byl široký – vytvořila kupříkladu i velkou kovovou plastiku orla na honosném domě číslo 5 ve Františkánské ulici.
Stavba letounu byla úspěšná a „Bohemia“ již 27. dubna 1919 poprvé létala nad Plzní. Veřejnosti se představila o čtyři dny později, tedy 1. května 1919. Pilot Rudolf Polanecký tehdy při svém vystoupení rozhazoval mezi nadšené diváky brožury propagující letectví.
Plzeňský Aviatický klub se v Československé republice úspěšně rozvíjel, cvičil nové piloty, vlastnil i řadu dalších letadel, například slavný německý bojový letoun typu Brandenburg. Konec klubu zavinila německá okupace v roce 1939, neboť Němci majetek klubu zabavili a českým pilotům zakázali létat.
Podívejte se na následující obrázky. Co na nich vidíte a ke kterým pasážím výše uvedeného textu se vztahují?
Zamyslete se nad následujícími otázkami a pokuste se na ně odpovědět. (Pokud odpověď neznáte, vyhledejte ji na internetu.)
1. Proč se balóny plní horkým vzduchem?
Zde klikněte pro ověření odpovědi2. Proč je létání letadlem praktičtější než létání balónem?
Zde klikněte pro ověření odpovědi3. Proč letadlo z Francie nepřiletělo, ale bylo přivezeno vlakem?
Zde klikněte pro ověření odpovědi4. Jak je možné, že se letadlo dokáže vznést?
Zde klikněte pro ověření odpovědi