Plzeňští stavitelé
Od roku 1810 do roku 1910 vzrostl počet obyvatel Plzně čtyřnásobně. Město se stalo významným průmyslovým centrem i důležitou dopravní tepnou. S tím šel ruku v ruce i rozvoj stavební. Vznikla nová předměstí, proměnilo se i historické jádro. A v tom sehráli velkou roli architekti i významné stavební firmy, které postavily nové továrny, mosty, vlaková nádraží, luxusní vily i činžovní domy. Vyrostly i nové školy, sportoviště či divadla.
Aktivity pro chytré hlavy:
Navštivte s námi zajímavé stavby, které v Plzni vznikly v průběhu průmyslové revoluce, seznamte se s významnými místními staviteli a vyluštěte tajenku.
Jedním z největších plzeňských stavitelů 19. století byl Martin Stelzer. Jeho firma postavila v Plzni řadu významných budov – např. Starou synagogu a dalších 200 domů. Není proto divu, že ho plzeňští měšťané pověřili také stavbou nového moderního pivovaru (dnešní Plzeňský Prazdroj). A byl to právě Stelzer, kdo do Plzně pozval bavorského sládka Josefa Grolla, který zde v roce 1842 uvařil první várku piva, jež si později oblíbil celý svět. Pod jakou značkou se Plzeňský Prazdroj dnes prodává doma i v zahraničí?
Kvůli rostoucí výrobě piva bylo zapotřebí pivovar zásobovat větším množstvím vody. Šéfinženýr pivovaru František Spalek proto navrhl postavit vodárenskou věž, která je dodnes dominantou plzeňského pivovaru. Stavbu v letech 1905 – 1907 provedl stavitel Eduard Kroch. Pětadvacet metrů vysoká vodárenská věž sloužila pivovaru až do roku 2005, dnes je technickou památkou. Věž stojí na nejvyšším místě někdejšího popraviště, kde byl v roce 1695 oběšen i vůdce chodského povstání Kozina. Jaké bylo jeho celé jméno?
Ke konci 19. století se Plzni opravdu hodně stavělo. Uplatnění zde proto nalezla celá řada projektantů a stavitelů. Jednou z nich byla i slánská firma Rudolfa Štecha. Jednou z prvních staveb, kterou realizoval, byla nová synagoga, postavená dle návrhu stavitele Emanuela Klotze. Jak se tato synagoga, která je třetí největší synagogou na světě, jmenuje?
Stavitel Štech měl postavit také novou budovu plzeňského hlavního nádraží. Ta stará stála již od roku 1862, kdy byl zahájen provoz na trati Praha – Plzeň, na stejném místě jako dnes. Rudolf Štech se do projektu architekta Jana Bašty pustil a v roce 1907 byla nová výpravní budova s 36 metrů vysokou kopulí slavnostně otevřena. Stavební práce však neprobíhaly nijak hladce, vzrůstaly náklady a stavitel se dostal do velkých finančních potíží, které v roce 1908 bohužel vyřešil sebevraždou.
Jak se jmenuje cílová stanice, do níž v roce 1861 vyjel první vlak z Plzně? Potřebuješ-li nápovědu, najdeš ji zde.
Zcela výjimečné postavení měla ve stavebním rozmachu města Plzně firma Müller a Kapsa. Existovala téměř šedesát let a uskutečnila 500 významných staveb od obytných budov přes mosty, továrny, pivovary, železnice, silnice až po říční přístavy. Pro Plzeň postavila řadu školních budov, a dokonce i kostel svatého Jana Nepomuckého na Chodském náměstí. V letech 1893 – 1912 firma postavila několik činžovních domů, při jejichž stavbě spolupracovala s významným rakouským architektem Adolfem Loosem. Ten vytvořil naprosto originální interiéry bytů v domech pro Viléma Hirsche, Otto Becka, Oskara Semlera, Jana Brummela a Josefa Vogela. Jak se jmenuje ulice, v níž se nachází Brummelův dům? Odpověď snadno najdeš na internetu.
Tajenka:
V tajence vám vyšlo ironické pojmenování jedné ikonické plzeňské budovy. Pokuste se zjistit, o kterou budovu se jedná.
Zde klikněte pro ověření odpovědiBorská věznice byla postavena v poslední čtvrtině 19. století. Který český a československý prezident zde byl o sto let později vězněn? Na ohradní zdi věznice můžeme najít následující pamětní desku, která jeho zdejší nedobrovolný pobyt připomíná.
V textu výše byl zmíněn Brummelův dům, v němž se dodnes zachoval unikátní interiér z dílny architekta Adolfa Loose. Tento a další plzeňské domy s Loosovými interiéry určitě stojí za návštěvu. Pokud by vás zajímala historie Brummelova domu a osudy jeho obyvatel, nenechte si ujít vyprávění potomka původních majitelů Michala Brummela.